18 feb. 2011

Förebild?

Här kommer ett inlägg som är utanför gränserna inom en skvallerblogg. Men är faktiskt tvungen att publicera det här inlägget!

Vem är Helena Lundbäck för dig? En förebild? Sveriges bästa ryttarinna? I tidningen Hippson var det en artikel med Helena Lundbäck. I artikeln berättar Helena att hon oftast rider utan hjälm. Så hon ville heller inte ha på sig hjälm på bilderna som skulle publiceras i tidningen. Hon säger bl.a "Jag rider inte med hjälm i vanliga fall. Där kommer trotset i mig fram". Artikeln fick MÅNGA negativa kommentarer. Alla var ens om att det var fel av Hippson att publicera bilderna och ha den här artikeln. Anki som är chefsredaktör på Hippson försvarar sig med att skriva att hon inte bara vill publicera förebilds exempel. Utan kunna lägga in saker i tidningen som är sant och kan väcka känslor och åsikter. "Censurera? Nej tack!"

Vad tycker ni om detta? Ska man alltid rida med hjälm? 


Själv tycker jag att det är idiotiskt att rida utan hjälm. Ser ingen orsak till att inte ha det. Själv tävlar jag dressyr och har alltid hjälm och kommer alltid att ha! Det skulle aldrig falla in i mig att skippa hjälmen ett ridpass. För man vet aldrig vad som kan hända. Wips så kanske hästen blir rädd. Hästen är ett flykt djur och kan i stort sätt bli rädd när som helst när du rider. Hjälm är en BILLIG livsförsäkring. Råder er att ALLTID ha hjälm. Det räddar liv!


Här skriver International Show Jumping ett bra inlägg om detta.

4 kommentarer:

  1. Jag tycker att det är väldigt dåligt av de så kallade proffs ryttarna att rida utan hjälm. För de är förebild för så många och vad sänder de ut för budskap, jo att det är okej att rida utan hjälm vilket det faktiskt inte är. Det är bara väldigt idiotiskt!

    SvaraRadera
  2. So what?! xD
    Litar man på hästen så ska man kunna rida utan hjälm utan att vara "rädd"!
    Ska vi alltid gå runt med flytväst för att vi är rädda att vi ska ramla ner i sjön eller att det ska bli översvämning? x'D

    Låt alla göra som de vill.

    SvaraRadera
  3. Hon får jättegärna rida utan hjälm, det är ju hennes val men jag kan själv inte se några fördelar att rida utan. Men hon har ju inte heller fått välja om hon vill vara förebild eller ej, så man kan ju inte säga; "Du är en förebild, ha hjälm, pucko!", det är ju upp till var och en. Kan dock inte påstå att jag kan komma på några skäl till att ridningen skulle "bli bättre" eller "förenklas" om man red utan hjälm. Men känner sig Helena bättre utan hjälm så visst.

    En gammal historia jag fick höra; En kvinna i 30-40 års åldern som hade en äldre vallack som hon haft länge, om inte hela hans liv så åtminstone stora delar av det. Hon stod i ett stall med westernryttare, alla red utan hjälm och hånade henne som ryttare för att hon använde hjälm "på det där gamla öket"!
    En dag bestämde hon att lägga hjälmen på hylla, "vad kan hända?", och en stund senare hittas hennes häst utanför stalldörren, och hon ligger på ridbanan. Hon låg i koma i 2 år innan hon dog. Och inte vet varför hästen slängde av henne, han hade aldrig ens försökt..

    SvaraRadera
  4. Med tanke på att de borde veta hur fort en olycka kan ske så borde de väl kunna knäppa fast en hjälm för ett litet tag.

    Blev avkastad för lite mer än en månad sen av en 19årig gammal herre, som aldrig skulle göra en fluga förnär. Men han var vårglad och brallade loss, vilket slutade med att jag flög av och landade precis framför honom. Han både trampade på mig och sparkade till mig i huvudet, och utan hjälm vill jag inte veta hur illa det kunde gått..

    SvaraRadera

TÄNK PÅ ATT:

- Min skvallerblogg handlar om er, därför ska ni maila mig om det är något som inte passar. Prata med mig innan ni anmäler!

- Jag gör den här bloggen för er, inte för någon annan. Därför ska ni inte ta er tid att kommentera massor med elaka kommentarer!