22 okt. 2011

Klockren kommentar!

Utifrån vad jag tycker . Utifrån allt jag granskat, Kollat , tänkt och funderat så har denna videon sammanfattat allt . Kollar man på helheten av bloggvärlden så ser man att dom flesta bara ser på utrustningen, Tävla tävla , Vinn vinn !Visst , Kärlek finns där . på video klipp ser jag antingen en dressyr ryttare som gör allt för att hästen ska gå på tyglen , Den ska göra röreler , Dansa fram . Frågan är då är det du eller hästen som gör det , Eller är de du OCH hästen som gör det TILLSAMMANS . Är ni två , Eller är ni ett . Är du ledaren ? Och sammtidigt hästen bästa vän,Hästens stöd ? .. Skulle du kunna rida ett pass och känna '' Ååh vilken underbar häst '' och den vill inte böja på nacken eller göra dom dära rörelserna du vill att den ska göra , Eller att den inte vill hoppa för att pressen är för stor , Om den river vartenda hinder för att den inte vill längre.. Skulle du då kunna känna känslan '' Vilket otroligt djur jag har '' Jag tror vi alla , Som videon visar , Har haft en dröm där vi galopperar på en vit elr svart häst på en strand . Inget träns , Ingen sadel . Att vara fri. Med håret fladdarnde . Men vad hände ? Vi växte upp och ett annat intresse kom ivägen , Jo , utrustningen . Det känner ni nog alla igen , för ellerhur har ni någon gång tänkt '' ååh va fint det där skulle vara '' Nej , Jag påstår inte att det är fel och tänka så för jo visst det har jag med tänkt flera gånger . Det enda jag påstår är att är hästarna som är vårat intressa, Våran dröm , Vårat liv ! Eller är det tävlingarna , Utsyrelsen och att hästen ska gå precis som du ber den ? Att du bestämmer och hästen lyder trots att den inte alltid vill . När dom nämde '' How mutch metal do you need in your horse mouth '' Så fick jag en instinkt . Bet , Varför har vi det ? .. Varför inte lära känna hästen . Lära känna den . Hur den reagerar . Varför inte ta och slänga bettet och hoppa upp utan bettet och vara ett med din häst . Vi är lata . Riktigt jävla lata . Hemskt lata . Vi använder massa hjälpmedel för att vi inte orkar ha tålamod , Vi orkar inte lära känna hästen . Bett för att hästen ska lyda mer , Sporrar för att den ska känna dig mer snabbare , Piska för att det ska gå fortare, Hjälptyglar för att den ska böja på nacken fortare . osv osv osv . ' Nu säger jag inte att alla är såhär , Utan bara väldigt många . Vi är blinda lata människor . Ta och öppna ögonen folk . För såhär ser världen ut . Hästarna är vår vän . De låter oss sitta på dom , Hade dom ngt val , nej ? Dom är så mkt större,starkare än oss. Dom hade ingen val . Dom var TVINGADE ! TVINGADE att göra de vi vill göra , Dom har ju inget VAL ! Se på galopp klipp . Där de springer till döds . Alla bitar faller ihop . Jag har ÖPPNAT ögona . Jag granskar allt . Text,Bilder,Klipp ALLT . Om och om om om igen . Detaljer . Jag säger inte att dressyr ryttare gör fel , Jag säger inte att hoppryttare och alla andra gör fel . Detta är somsagt min åsikt . Ett kort sammanfatt ing . Jag kan skriva en hel roman om allt .Detalj för detalj . Och tro mig , En dag kommer JAG göra det ! Tyck vad ni vill . Jag står fast vid min sak , Vid min insyn på saker och ting .

28 kommentarer:

  1. Du har mycket rätt i det du säger men jag har ett mot argument som det nog är värt att bita i!
    En häst är ett stort djur, ett djur som skulle kunna döda oss på fläcken. Många säger att dem är för dumma för att göra det men jag tror det snarare är tvärtom. När man hoppar en bana, galopperar på en galoppbanan, svävar fram på en dressyr bana och att göra allt detta i ceremoni det är en känsla som slår allt annat! Att trava fram på en äng och känna att man är ett hästen! Att hästen lyssnar, det är inte lätt att ha koll på ett så stort djur. Jag tror inte häller det går att tvinga en häst genom allt, tvinga på träns, bett och sadel utan till slut spricker det. Alla hästar har en gräns! Men det gör dem inte, ett bett i munnen kallt och smakar metall! Visst jag kan också tycka att få rida sin häst bettlöst utan sadel vara så nära hästen att man liksom smälter ihop har mycket rätt het och förtroende! Men hjälptyglar är till för att visa inte tvinga eller skynda på, visa! Man ska inte dra in en hjälptygel och få hästen att kröka på nacken. Man ska försiktigt leda in den på rätt väg åt rätt håll.
    Fortsättning i nästa kommentar

    SvaraRadera
  2. fortsättning...
    Sporrar är inget som gör att det går fort men istället för att sitta och sparka på hästen om den är lite o känslig för hjälperna så kan man använda sporrarna för att förtydliga. Ett spö är ingen bestraffning, eller slaggrej utan en förlängd arm. Någon som visar och förtydligar saker och ting ingen ond grej! Att hästen litar på ryttaren, att hästen skulle gå genom eld och vatten för sin ryttare är väl i dagens läge rätt ovanligt eftersom många köper "Maskiner" om man får kalla det så. Vinner och vinner ute på hoppbanan men så börjar den stanna för den säger stopp "Dags att sälja den" Och så förstör hon/han nästa ponny! Det är fel, det finns ingen ceremoni i det! Det du sa att hästar dör ute på galoppbanan, springer tills hjärtat brister. Visar det inte hur långt en häst kan gå för sin ryttare. Den springer och kämpar tills det inte längre går! Jag är fullt medveten att det finns undantag i det jag, det finns säkert hästar som springer av att ryttaren smiskar och använder sin utrustning på fel sätt! Vi sak ju inte sträva efter att hästen ska springa sig till döds på galoppbanan men att hästen kämpar in i det sista för ryttaren eller tvärt om! Ryttaren ska kämpa för hästen, en ryttare och en häst tillsammans! Inget är större en att vara ett tillsammans med sin häst!!!!

    SvaraRadera
  3. Dumt att dra alla över en kam och höja sig själv till skyarna. Bara för att du sett ett ekipage på en bild eller ett videoeklipp så kan du inte avgöra ryttarens värderingar. Du kan spekulera utefter de du sett. Du kan inte heller läsa hästens tanke heller. Man kan se på en häst och se hur den reagerar men på en bild eller ett kort videoklipp kan du inte avgöra hur den har det för övrigt.

    SvaraRadera
  4. håller med den som lämnade kommentaren om allt utom en sak. att vi vill att hästen ska böja på nacken.
    i alla fall för mig så handlar den biten om vad som är bäst för min häst. för att den ska hålla och må bra måste den arbeta korrekt :)

    SvaraRadera
  5. bett - används mer för att få kontakt med hästen
    spö (piska) - används inte till slag mot hästen
    sporrar - stöd.

    tyvärr vet inte alla detta utan använder det till:
    bett - dra och slita hästen i munnen
    spö - till våld mot hästen
    sporrar - sammma som ovan..

    SvaraRadera
  6. Jag älskar min häst och det är inte mitt tävlingsredskap, absolut inte. Men ponny och jag älskar att tävla och vi BÅDA tycker det är lika roligt att vinna. Min första ponny var mer en lärömästare som hade gjort sitt på tävlingsponny och inte tyckte det var kul längre. Så när han hade lärt mig allt han kunde och jag blev sugen på att tävla så sålde jag han till en liten tjej och dom har det jättebra!
    Tycker absolut du har en poäng och håller med till viss gräns. Men att bara rida utan träns och sporrar och lära känna hästen osv, det är inte riktigt min stil. Jag strävar efter toppen men tillsammans med min ponny samtidigt som vi har
    jättekul och hoppar och bara njuter ute i skogen. Många bar sadlar och rider sina hästar men jag försöker att hinna med att pyssla om dom osv för dom är sådana fantastiska djur som låter oss rida på dom. En annan sak som många inte tänker på hur coolt det är att trava och galoppera på dessa djur. Helt fantastiskt egentligen men så många bara tar för givet och så tänker dom flesta bara dom första gångerna man rider. Men jag tycker man ska komma ihåg det. Min åsikt
    om saken. Samma här hade kunnat skriva ännu mer om sett men tror jag fått sagt det mesta.

    No hour of life is wasted that is spent in the saddle.
    - Winston Churchill

    SvaraRadera
  7. Efter att ha sett den "natural horsemanship" videon för 2 år sedan, fick jag så dåligt samvete. Nu är det 1,5 år sedan jag slutade använda bett. Både jag och hästen är gladare, jag låter hästen ha sin åsikt, för det förtjänar den. Bett är en falskt säkerhet!

    Jag pressar inte min häst till något han inte vill, för att jag hade inte velat bli tvingad att göra något jag inte vill. Hästen har också rätt till en åsikt, den har också rätt att bli uppskattad för dess personlighet, inte för vad den kan prestera på tävling.

    Först när man tar av tränset märker man hur beroende man var av det. Jag vet det, jag la av med dressyren för 2 år sedan(det bästa jag gjort). Vägen till punkten jag är på idag har varit krokig och många gånger har jag velat ge upp. Men att kunna hoppa upp på hästens rygg utan sadel och träns, och känna att hästen vill lyssna och samarbeta, är något av det underbaraste som finns, alla borde få uppleva det någon gång.

    Människan valde hästen, hästen valde inte människan! Behandla hästen med respekt!
    Livet är så mycket mer än bara tävling och träning.

    Dare to let go of control, just enjoy the ride!

    SvaraRadera
  8. Jag håller med att många har blivit utrustningsfixerade! Ju mer desto bättre verkar många tro. Själv så tycker jag att ju mindre desto bättre, annars ser du ju ut som att man behöver allt det där för utan dom kan man inte rida. Själv rider jag bara med "basgrejerna" - träns, sadel, skydd/benlindor. Jag mår faktiskt lite illa när jag ser att någon använder graman eller andra hjälptyglar. Jag skulle vilja kunna rida utan all utrustning, förutom skydd, och kunna kompletera det med "den vanliga ridningen". Jag rider ofta barbacka, men det räcker väl inte I guess?

    SvaraRadera
  9. ett tips till alla är att gå in i kommentarsfältet på dendär NH-videon och läsa denna kommentaren istället, för där är den iaf styckesindelad och mycket enklare att läsa :p

    SvaraRadera
  10. Hej! Jag tänkte undra om ni kan göra lite reklam för mig? :) Jag är en ny skvallerblogg och tänkt höra om ni kan länka mig eller någor, så att jag kommer igång lite smptt med bloggen och att era läsare kanske skickar in lite tips till mig osv. Vore jätte tacksam om ni kan hjälpa mig! :)

    Tack i förhand!

    SvaraRadera
  11. Shit vad bra sagt! :) Håller värkligen med den här personen!

    SvaraRadera
  12. Jag måste bara få tipsa om en vän som har lagt ner ett enormt jobb på sin ponny som hon tyvärr fick sälja för någon månad sedan. I filmen som jag länkar nedan visar hon att inget är omöjligt med tillit och kärlek. De hade ett starkt band, Emma och Fabian Hunter. http://www.youtube.com/user/Zpeedhunter#p/u/5/BBaaVDA-Yok

    SvaraRadera
  13. håller helt med denna som skrev detta asså! så sjukt bra skrivet!

    SvaraRadera
  14. Hej, det som hon skrev är ju rätt men det stämmer värkligen inte på alla hästar! :} så om man behöver ha martingal eller ett skarpare bett så är man djurplågar då? min häst tycker det är jätte jätte kul att hoppa, det absolut det bästa hon vet, men jag måste ha martingal för att hon inte ska förstöra ryggen när hon hoppar så, det är för att jag är rädd om henne. det är ett hjälpmedel men och? och om man har ett skarpt bett är väl det bättre att man rider snällt med det med en mjuk och stadig hand och att både häst och ryttare trivs med det och att dom accepterar och är vänner än att man rider på ett för snällt bett och hästen drar och ryttaren drar och hästen får sår i munnen och får som vana att det blir jobbigt att bli riden för då får den så ont, då kommer ju hästen se det som en negativ sak med ridning, så vad är bäst? sen är väl det klart att alla vill kunna rida utan träns och sadel. Jan brink tillexempel, han kan ju super mycket om hästar och mer än hon som skrev detta, skulle han vetta att det inte var bra för hästarna så skulle han ju inte göra det! SÅ det finns hästar som tycker det är super kul att tävla och gillar med andra hästar, musik, få uppmärksamhet och vara med människor och djur, skulle dom inte tycka att det var kul att tävla skulle det synas på dom och då är väl det klart att man slutar. så bara för man har martingal eller nåt annat hjälpmedel för att det är bra för hästen eller bara för att dom accepterar det bättre så är man ingen djurplågare. P.s filmen var jätte häftig men alla hästar är inte så, Bloggen äger! kram Linnea

    SvaraRadera
  15. Du har en poäng, absolut! Men, att hästen går i form (det du uttrycker som att böja på nacken) är inte för att det ska se fint ut. Det är skonsammast mot hästen, då den bygger rätt sorts muskler.
    Annars håller jag med, hur många kan egentligen rida sina hästar utan träns, i bara grimma?

    SvaraRadera
  16. Hej , Jag som skrev texten här . Blev rätt överaskad när den dök upp på startsida. Det dära med piska,spön och allt de dära menade jag inte att alla gör så , Utan att väldigt många gör så.Själv rider jag aldrig med piska . Jag använder den när jag trick tränar . Men jag petar bara . Sporrar använder jag aldrig heller för den delen . Man ska klara det själv .

    Och ngn anonym kommentar som sa såhär :
    Dumt att dra alla över en kam och höja sig själv till skyarna. Bara för att du sett ett ekipage på en bild eller ett videoeklipp så kan du inte avgöra ryttarens värderingar. Du kan spekulera utefter de du sett. Du kan inte heller läsa hästens tanke heller. Man kan se på en häst och se hur den reagerar men på en bild eller ett kort videoklipp kan du inte avgöra hur den har det för övrigt.

    - Jag skrev i texten utifrån vad jag sett . Rätt tydligt tror jag . Men jag kan ha riktigt fel , Och jag kan ha riktigt rätt . Nej , Du har rätt . Jag kan inte läsa hästars tankar . Men jag kan spekulera . Detta är ju somsagt min åsikt och min syn . Ingen , Varken jag eller någon annan sagt att detta stämmer . Jag var nog inte tydlig i texten ..

    När jag såg denna filmen . Så bestämmde jag mig för en sak . Skit i matchingen . Skit i att hästen ska böja med nacken . Njut ! Låt allt flyta på och ha kul . Just enyoj . Och vet ni vad ? Jag provade det på en av mina heta ponny idag . Och sicken känsla . Jag blundade en kort sekund och helt plötsligt flöt allt på . Sicken känsla . Jag kände mig ett med hästen . Jag kan lova er . Ni kommer också få den känslan . Att ha häst handlar inte om att rida , Utan att ha en bestfriend där man gör allt.


    En kompis till mig idag sa att hennes kompis ska sälja sin P.R.E pga hon inte klarade av den . Hon hade bara haft hästen i 3 mån . Hästen kmr urpungligen ifrån portugal . Men det är såklart att den bråkar . Den är osäker . Inte hittat sin plats på jorden . Den har bara inte hittat till henne . Så enkelt .

    En häst gör ALDRIG något utan anledning . Kom ihåg det . Dom är inte som oss.

    SvaraRadera
  17. så himla sant! håller med om precis allt! det här med att man vill få hästen att gå i form, det är ju ändå viktigt att hästen får avbelasta sina framben och lägga vikten där bak istället MEN man kan uppnå samling i form utan utrustning, men det är en lång väg dit. Man behöver inte bett eller något som trycker på nosryggen för att få hästen i form, den går ner när den känner sig avslappnad och vill jobba när man väl kommit så långt liskom. Svårt att förklara med säkert många som förstår ändå.

    SvaraRadera
  18. Håller med kommentaren. Så sjukt sant och alla behöver ta en funderare på varför man har de saker man har på hästen och gör som man gör. Ta och kolla på den hära filmen. Hästen går i form och arbetar själv (frivillit) utan träns utan bett. Med 2 piskor som hon bara visar med och pekar med får hon hästen att gå skänkelvikning,volter piaff ja allting. http://www.youtube.com/watch?v=EpHJfl0VNH0

    SvaraRadera
  19. Woow.. wall of text..

    SvaraRadera
  20. Förstår inte vad alla ser för bra i texten.. Drar alla över en kam och överdriver? :/

    SvaraRadera
  21. Sedan är det ju faktiskt skillnad från häst till häst.. Tex min häst älskar att åka ut på tävling och hoppa. Hon springer på transporten för hon vet att nu ska vi ut och tävla.
    Väl inne på banan, om vi klarar grunden och hon ser en funktionär flagga efter sista hindret förstår hon att det är omhoppning och hon ger allt, taggar till tusen. Hon VET att det är tävling och hon tycker det är hennes höjdpunkter i livet. Så tycker det är lite fel att påstå att vi tvingar hästar till det.
    Visst, hade låtit mycket bra sagt om du hade kunnat formulera det på ett bättre sätt, nu blev man nästan lite irriterad istället.

    SvaraRadera
  22. Visst, det är otroligt mycket utrustning och en hel del som bara vill att hästen ska böja på nacken utan vidare eftertanke.

    Men du drar alla över en stor kam. För att kunna bli ett med hästen vill man att vi ska dansa tillsammans, där jag styr. När den gör en utmärkt öppna är det självklart att jag tycker vi har kommit närmare varandra än när den går helt ur form. Varför?
    Har man ridit en häst i form, inte på tygeln med fokus på nacken utan i form, så vet man svaret.

    SvaraRadera
  23. Hej , Kan inte låta bli och läsa alla kommentarer . Många reagerade på de dära med att böja på nacken . Jag var inte utförlig nog ..
    Jag menade inte att vi sitter och vill att hästen ska böja på nacken . För vi vill ju att hästen ska jobba korrekt utan att hästen belastar fel ( har problem med det på min heta spatthäst ) Jag menade mer att alla dessa ryttare på elit nivå , Nu snackar vi dessa som använder sig av rolkur mm. Dom gör det ju endast för syn skull . För att Rollkúr är ju inte förebyggande för hästen och dess muskler osv . utan att de sedan på tävlingar ska tycka att det är ''skönare'' att gå i korrekt form . Då är det ju syns skull . Så jag ursäktar för att jag inte var utförlig nog .

    Sedan gäller detta inte på alla hästar vilket jag helt klart vet . Men SOMSAGT var detta ur min synvikel/perspektiv och jag spekulerar ju bara nu . Det är ju bara man själv som kan bedöma om detta är rätt/fel . Vissa hästar älskar tävlingslivet och dedära . Det jag menar är att om bara lär känna sin häst och blir ett med den så blir allt så mycket roligare . Du känner din häst och den känner dig . Allt blir roligare för både dig och din häst.

    Skrev texten snabbt och hafsigt vilket jag inte skulle göra . Menmen .

    Sofie

    SvaraRadera
  24. Kan inte bara alla surjävlar hålla käften? Tjejen har helt rätt i det hon skriver. Man ska inte behöva förklara sig gång på gång "alla gör inte så här" man ska inte behöva skriva det flera gånger, det förstår man att hon menar ändå. Men ni kan ju misstolka med flit för att få bråka och ha lite skoj i livet...

    SvaraRadera
  25. Jag tycker det som ''emma'' skrev var bra!
    Om ni också tycker det kan inte nui publicera den kommentaren också och se vilka som håller med?
    Hade vart kul!:)

    //Olivia

    SvaraRadera

TÄNK PÅ ATT:

- Min skvallerblogg handlar om er, därför ska ni maila mig om det är något som inte passar. Prata med mig innan ni anmäler!

- Jag gör den här bloggen för er, inte för någon annan. Därför ska ni inte ta er tid att kommentera massor med elaka kommentarer!