21 okt. 2011

En klassiker, en sann klassiker

22 kommentarer:

  1. larvigt, en av de "grenarna" där "eliten" misshandlar sina hästar mest är den jävla NH-skiten. Så himla blåst att tro på det.. hahaha

    SvaraRadera
  2. HALLÅ! SÅ tråkig bloggen blivit sen ni avslöja er! Vad är det här för skvaller!? döp om bloggen till bild och film stunden istället

    SvaraRadera
  3. Hela denna videon tycker jag är så fel, SÅ FEL! För det första så allting har dåliga sidor. Och ingen människa med känsla och vett i skallen behandlar sin häst som de visade på de första exemplen. Vanlig dressyr och hoppning kan också vara vackert, de visar bara inte det här! Sen så kan faktiskt hästen få ryggskador om man rider den barbacka för ofta. Just saying..

    SvaraRadera
  4. du tänkte inte på att en häst som tävlar i hoppning elle dressyr oftast trivs otroligt bra med det?
    Och i dressyten tycker iallafall jag att det är finta att se männisa och häst sammarbeta på det sättet <3

    (jag har ingenting emot ponnysanning) ;)

    SvaraRadera
  5. Ursäkta men när jag läste `Evelinas´ kommentar så blev jag rent ut sagt förbannad. Du vet inte ett skit om vad du snackar om! jag blir så arg så jag finner inga ord! Du är pinsam tjejen!!

    SvaraRadera
  6. Är det försent och skicka in höstbild??? :)

    SvaraRadera
  7. Denna video är enligt mig 50% sann, jag har en fd kompis som behandlar sina två ponnysar som rosett leksaker. Okej jag tävlar, men jag gör det för att det är en kul grej. Jag tränar NH minst en gång i veckan och det ger verkligen resultat! Du däruppe som skrev om " NH skiten" tycker jag ska tänka om. Jag säger inte att du ska sluta med det du gör men det gör skäl för namnet Natural Horsemanship. Nu har jag en ponny som litar på mig 75% mer än när hon kom för en månad sen. Och nej det var inte på den jag tävlade.

    SvaraRadera
  8. Denna filmen är riktigt inspirerande!
    Så otroligt sann & bra på alla sätt.

    Visst att den finns baksidor med mycket inom ridsporten men tyvärr är det så dagens ridsport ser ut..

    SvaraRadera
  9. Utifrån vad jag tycker . Utifrån allt jag granskat, Kollat , tänkt och funderat så har denna videon sammanfattat allt . Kollar man på helheten av bloggvärlden så ser man att dom flesta bara ser på utrustningen, Tävla tävla , Vinn vinn !Visst , Kärlek finns där . på video klipp ser jag antingen en dressyr ryttare som gör allt för att hästen ska gå på tyglen , Den ska göra röreler , Dansa fram . Frågan är då är det du eller hästen som gör det , Eller är de du OCH hästen som gör det TILLSAMMANS . Är ni två , Eller är ni ett . Är du ledaren ? Och sammtidigt hästen bästa vän,Hästens stöd ? ..
    Skulle du kunna rida ett pass och känna '' Ååh vilken underbar häst '' och den vill inte böja på nacken eller göra dom dära rörelserna du vill att den ska göra , Eller att den inte vill hoppa för att pressen är för stor , Om den river vartenda hinder för att den inte vill längre.. Skulle du då kunna känna känslan '' Vilket otroligt djur jag har ''

    Jag tror vi alla , Som videon visar , Har haft en dröm där vi galopperar på en vit elr svart häst på en strand . Inget träns , Ingen sadel . Att vara fri. Med håret fladdarnde . Men vad hände ? Vi växte upp och ett annat intresse kom ivägen , Jo , utrustningen . Det känner ni nog alla igen , för ellerhur har ni någon gång tänkt '' ååh va fint det där skulle vara '' Nej , Jag påstår inte att det är fel och tänka så för jo visst det har jag med tänkt flera gånger . Det enda jag påstår är att är hästarna som är vårat intressa, Våran dröm , Vårat liv ! Eller är det tävlingarna , Utsyrelsen och att hästen ska gå precis som du ber den ? Att du bestämmer och hästen lyder trots att den inte alltid vill .



    När dom nämde '' How mutch metal do you need in your horse mouth '' Så fick jag en instinkt . Bet , Varför har vi det ? .. Varför inte lära känna hästen . Lära känna den . Hur den reagerar . Varför inte ta och slänga bettet och hoppa upp utan bettet och vara ett med din häst .
    Vi är lata . Riktigt jävla lata . Hemskt lata . Vi använder massa hjälpmedel för att vi inte orkar ha tålamod , Vi orkar inte lära känna hästen .

    Bett för att hästen ska lyda mer , Sporrar för att den ska känna dig mer snabbare , Piska för att det ska gå fortare, Hjälptyglar för att den ska böja på nacken fortare . osv osv osv .
    '

    Nu säger jag inte att alla är såhär , Utan bara väldigt många . Vi är blinda lata människor . Ta och öppna ögonen folk . För såhär ser världen ut . Hästarna är vår vän . De låter oss sitta på dom , Hade dom ngt val , nej ? Dom är så mkt större,starkare än oss. Dom hade ingen val . Dom var TVINGADE ! TVINGADE att göra de vi vill göra , Dom har ju inget VAL ! Se på galopp klipp . Där de springer till döds . Alla bitar faller ihop . Jag har ÖPPNAT ögona . Jag granskar allt . Text,Bilder,Klipp ALLT . Om och om om om igen . Detaljer .


    Jag säger inte att dressyr ryttare gör fel , Jag säger inte att hoppryttare och alla andra gör fel .


    Detta är somsagt min åsikt . Ett kort sammanfatt ing . Jag kan skriva en hel roman om allt .Detalj för detalj . Och tro mig , En dag kommer JAG göra det !


    Tyck vad ni vill . Jag står fast vid min sak , Vid min insyn på saker och ting .

    SvaraRadera
  10. Haha, gud vad jag skrattade åt "Hästar kan få ont i ryggen av att ridas barbacka" ^^

    SvaraRadera
  11. Det är inget fel på det och inte hoppningen elr dressyren heller.
    Jag tävlar och tränar regelbundet i hoppning och dressyr och snart fälttävlan och min häst älskar det. Alltid öronen fram på varje ridpass.
    Men jag tränar även NH och han kan gå lös jag kan rida med rösten. Men ingenting av det är fel. Man ser ju på hästen om den tycker det är kul. NH hjälper en så hästen får förtroende för en och det kan hjälpa en i vanliga ridningen också :))

    SvaraRadera
  12. fyfan. jag började gråta. När jag får en häst så ska det vara natural horsemanship som ska äga rum men även lite hoppning. Fyfan, dem människor som försöker och får hästen att gå så "fint" som alla tycker.. Det tar jag nästan som en smäll på käften, tycker så jävla synd om hästen. Även fast vissa hästar gillar det. Men det finns massor av hästar som verkligen inte trivs med det dom gör/blir tvingade.. Dessa hästar är levande varelser som oss.
    LÄNGE LEVE NATURAL HORSEMANSHIP! ♥

    SvaraRadera
  13. jag har inget emot NH, det är en fin del inom ridsporten som dom flesta andra "grenar" accepterar. men hur mycket respekt visar ni för banhoppning, dressyr och fälttävlan?
    visst, det är inte många i dom högre klasserna som rider på vanligt två-delat bett, men hur många utav dom tycker ni har en hård, ostabil hand?
    visst det är många som rider med sporrar, men tycker ni det är roligare att kolla på när dom sparkar hästen i sidorna?
    alla dessa saker är HJÄLPMEDEL för att förfina ryttarens ridning, inte torterings redskap.
    och att ta de bilder och klipp när hästarna ser skrämda ut och ser ut att ha ont, är inte rättvist. jag är väldigt säker på att man kan hitta NH-klipp och bilder där inte hästarna ser nöjda och glada ut hela tiden.
    så detta tycker jag ni borde tänka på nästa gång ni snackar skit om hopp och dressyr ryttare, hur mycket vet NI om hur DOM hanterar sina hjälpmedel på hästarna?

    SvaraRadera
  14. Visst, jag håller med om att NH är helt fantastiskt - men den här videon vinklar allt på ett felaktigt sätt. Det vi ser är mysiga, fina NH-scener och sedan fula bilder på hästar som rids på det "traditionella" sättet samt vinklar proffsryttarnas ridning på ett felaktigt sätt. Anledningen till att dressyreliten rider med så många bett är att reglerna säger att dom måste, och så som jag har fattat det så är det väldigt få som tränar med det. Var på dressyrclinic för Eric Lette och såg när han tränade Jill, och I gotta say, hon red sin Grand Prix häst på vanligt tränsbett och med en hand och det så helt fantastiskt ut. Det är väl också sammarbete och otroligt?

    Och till den ovan: Hästar kan faktiskt få ont i ryggen av att bara ridas barbacka under lång tid. Tryckfördelningen blir inte lika bra som av en sadel när den ska fördelas på två beniga sittben. Och man är inte alltid 100% stadig när man rider barbacka heller, bara genom att glida 1 cm med åt sidan gör stor skillnad för hästen när den ska försöka bära upp oss.

    SvaraRadera
  15. Men om både ryttaren och hästen älskar att tävla måste man ju få?
    Många hästar älskar tävlingar, man måste bara kunna bedömma om ens egen häst gör det, sen måste man ju såklart ha ett bra band till hästen.
    Men det kan man ha även om man tävlar, tävlingar är väll resultatet från träningar?

    SvaraRadera
  16. Om man hade framställt videon på ett annat sätt, där hästen hoppar med öronen spätsade, när elitdressyrens hästar inte är påväg att blunda haha, och man hade tagit NHn till dom som absolut inte kan det, men som även inövar det. dom som tror dom kan, som piskar hästen när den gör fel, då hade alla haft en annan inställning. sen detta med bett, ursprungligen har man ju det för att stanna och vända. altså förtydling av hjälper. sedan är det självfallet att vissa använder det fel, men det är som med allt. Jag älskar min häst över allt annat, och hon älskar att arbeta. Hon tycker det är roligt att gå i en manege och gå fint. inte för att det är själva grejjen att gå fint, utan hon lyder mig. vi skapar ett band och vi blir ett. det jag menar är altså att man itne behöver en strand och en vit häst utan sadel och träns för att uppnå lycka.

    SvaraRadera
  17. Det ni säger om barbacka ridning är fel, förr i tiden red folk barbacka hela tiden, på den tiden det inte fanns sadlar osv.
    JAG har ridit barbacka hur länge som helst eftersom att min sköthäst inte hade en sadel som passade.
    Tvärtom, när du rider barbacka förbryggs muskler i ryggen som hästarna aldrig får genom att BARA ridas med sadel.
    Tänk på det, visst kan jag hålla med om att dom kan skada ryggen om ryttare med alltför dålig balans rider, men balansen tränas upp precis som hästarnas muskler.
    Så allt är bara bullshit.


    Fast jag kan hålla med om att filmen är visad fel, dom använder bara dom hemskaste google bilderna man kan hitta. Hoppning och Dressyr är inte hemskt, kolla bara på Jan Brink och Briar tex, dom har juh ett band som jag inte förstår mig på,
    Men som sagt, det finns idioter i hästvärlden, som slår och rycker i hästen, men också på NH sidan finns det idioter, som tvingar sina hästar och slår.
    Men idioter finns det överallt, tyvärr går dom aldrig att undvika.

    SvaraRadera
  18. Vill bara tala om att Honza Blaha (som rider) är en väldigt känd och erkänd person för hans hästkonst. Förra året var han med på Gbg horseshow och jag kan berätta att det var lika bra där!

    SvaraRadera
  19. Enlig mig tycker jag fackik a videon är ganska sann. Jo dressyr och hoppning tkr häsar är jätte roligt men det videon försöker visa är at folk drar över för mkt och tänker bara på at vinna. Alla hästar älskar nog hoppning och dressyr men inte om det ka hålla på så o det gjorde på filmen. Man kan facktiskt använda hoppning och dressyr på e bra sätt utan at överdriva. Människan och häten klarar fan allt tsm bara man ger hästen lite id och lära sig :) Så som människor har blivit nu är inte okej, det finns facktisk fr människor som ränar ina häsar utan alla dessa redskap som inte behövs. Jag drar alldrig i min häss mun, jag försår at det tar id och lära och fackiskt så hbar jag ridit sen jag var två år och nu är jag treton jag jag har facktisk bara gåt på vå tävlingar i mitt liv. Jo jag rider så jävla offa utan adel och tygel för att jag kan ita på min häst med all den tid vi har spenderat vår vännskap tsm. :)

    SvaraRadera
  20. Sofia: Håller med dig till 1000% :D

    SvaraRadera
  21. där e inget som säger att man inte kan ha/göra båda. :P

    SvaraRadera

TÄNK PÅ ATT:

- Min skvallerblogg handlar om er, därför ska ni maila mig om det är något som inte passar. Prata med mig innan ni anmäler!

- Jag gör den här bloggen för er, inte för någon annan. Därför ska ni inte ta er tid att kommentera massor med elaka kommentarer!